Inne

WIEDŹMIŃSKIE SZKOŁY + KONKURS

 

 

Każda opowieść, ma swój początek i koniec. Zawsze musi być też bohater – mniej lub bardziej charyzmatyczna postać, której losy stanowią oś fabularną opowieści. Nikt, z tych którzy zapoznali się z historią przygód Geralta z Rivii, niedoścignionego mistrza wiedźmińskiego rzemiosła, nie może określić go, jako postać niecharyzmatyczną. Do tego grona można też śmiało zaliczyć innych, znanych lub też nieznanych, wiedźminów.

 

Poddawani licznym zabiegom i rytuałom magicznym, od lat dziecięcych szkoleni w posługiwaniu się bronią, wiedźmini stali się jedyną realną osłoną pomiędzy cywilizacją a złem skrywającym się w mroku nocy, czyhającym na nieświadomego pielgrzyma. Ich charakterystycznym elementem wyposażenia, świadczącym o niezwykłym fachu, jakim się parają są wiszące na plecach dwa miecze – stalowy oraz srebrny. I choć tylko jeden z nich służy do uśmiercania magicznych bestii, oba są w zawodzie bardzo istotnymi narzędziami. Obok arcymistrzowskiej klasy oręża, drugim wiedźmińskim symbolem, będącym nim dosłownie i w przenośni, jest cechowy medalion. Misternie wykonana biżuteria, nie będąca jednak przejawem zniewieściałości, a głębokiego profesjonalizmu i ostrożności, jaka kieruje wiedźminem na szlaku. Ów medalion to zarówno znak cechowy, odróżniający miedzy sobą adeptów różnych szkół, jak i magiczny artefakt informujący noszącego o nadchodzącym zagrożeniu, czy obecności magii. Warto tu nadmienić, że wiedźmini, pomimo swojej raczej oschłej natury, nie są do siebie podobni w każdym szczególe. Podobnie jest z ich wyposażeniem, identyfikującym ich przynależność do poszczególnych cechów wiedźmińskich

 

 

 

 

Każda ze szkół, znanych zarówno z prozy Andrzeja Sapkowskiego i serii gier producenta CD Projekt RED, prezentuje indywidualną wersję metodyki nauczania młodych wiedźminów, doboru technik bojowych, a także wykorzystywanego ekwipunku. Badając zjawisko „na przykładzie”, można przyjrzeć się cechowi niedźwiedzia i kota. Siłą szkoły niedźwiedzia jest, przede wszystkim tradycyjna szermierka, doprawiona brutalnością i dzikim impetem uderzenia. Wiedźmini, jak pozostali przedstawiciele ogromnej kasty wojowników, chronią ciało pancerzem – nie jest to reguła, acz „licencjonowany” zabójca monstrów nie musi się zbroi wstydzić. Niedźwiedzie praktykują, idąc po śladach wyraźnie sprecyzowanej doktryny walki, noszenie pancerza ciężkiego, efektywnego, lecz ograniczającego manewrowość użytkownika. Wiedźmini cechu kota, natomiast nie znoszą ograniczania swojego zakresu ruchów, a w walce stawiają wyrafinowaną precyzję ponad zwierzęcą siłę. Co do samej filozofii szkoły kota, to nie jest to przykład wiedźmińskiego etosu, bowiem cech ten wsławił się raczej, jako najemne ostrza, mordujące niewinnych dla pieniędzy.

 

Na to, że szkół wiedźmińskich było więcej niż ta, do której należał sam Biały Wilk, jest kilka. Leo Bonhart posiadał trzy różne medaliony, zabrane z ciał pokonanych wiedźminów – wilka, kota oraz gryfa. W „Sezonie burz” Geralt spotyka wiedźmina Brehena, zwanego Kotem z Iello.

 

 

Bez tytułu

Cech Wilka – jej symbolem był wyszczerzony, wilczy łeb. Jej siedziba znajdowała się w zamku Kaer Morhen, została jednak niemal całkowicie zniszczona, kiedy grupa fanatycznych napastników zaatakowała szkołę i zamieszkujących ją wiedźminów. Jedynym stałym rezydentem, był najstarszy reprezentant cechu, nauczyciel szermierki – Vesemir.

 

Szkoła kota – emblematem zdobiącym medaliony adeptów tej szkoły jest szczerzący kły kot. W prozie Andrzeja Sapkowskiego, brakuje dokładnych danych na temat tej grupy. Wyjątkiem są informacje, mówiące, że wiedźmini kota mogli służyć, jako szpiedzy, najemnicy, a co najgorsze, jako skrytobójcy. O wychowankach niesławnej szkoły można dowiedzieć się więcej w trzeciej odsłonie komputerowych przygód Białego Wilka – Wiedźmin 3: Dziki Gon.

 

 

Literatura wspomina jedynie o szkole wilka, kota i gryfa. Natomiast gra komputerowa, wzbogaca zbiór o szkoły niedźwiedzia, mantikory i żmii. Do tej ostatniej należał, znany z drugiej odsłony gry, Letho z Gulety. Według historii opowiedzianej w grze, zadaniem wiedźminów żmii było podobno odkrycie tajemnicy upiornych jeźdźców.

 

 


 

 

Czy chcielibyście jeszcze mocniej poczuć wiedźmiński klimat? Czy nie marzyliście nigdy o posiadaniu na własność wiedźmińskiego medalionu? Jeśli tak, to jesteście we właściwym miejscu! We współpracy z Mastenarium przygotowaliśmy dla was konkurs, w którym możecie wygrać jeden z przepięknie wykonanych w mosiądzu wiedźmińskich medalionów. Na czym polega ten konkurs? To proste! Musisz tylko:

 

 

        Odpowiedzi należy udzielać wysyłając e-mail o temacie „Konkurs” na adres rivski.wloczega@gmail.com

        Czas trwania konkursu: od 09.06.2016 godz. 19:30 do 16.06.2016 godz. 23:30.

        Szczegóły konkursu znajdują się tutaj  Regulamin konkursu

medaliony

Przykładowe medaliony wykonane z mosiądzu znajdujące się w ofercie Mastenarium – więcej znajdziecie na stronie mastenarium.ru

 


 

Nadszedł czas by oficjalnie ogłosić koniec konkursowych zmagań. Wysłaliście do nas setki świetnych prac, co naprawdę przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Pośród waszej twórczości znalazło się bardzo dużo luźnych i ciepłych wypowiedzi ale i bardziej złożonych tekstów, mini-analiz oraz opowiadań. Poznaliśmy wasze osobiste opinie o wiedźmińskim fachu i szkołach go nauczających. Każdy uczestnik przejawiał nieco inne podejście do wyboru cechu – rozliczaliście swój głos serca, rozsądku, charakterystykę wyposażenia danej szkoły czy wyjątkową filozofię walki.  Każda praca była dla nas wyjątkowa i wiemy, że włożyliście w nią wysiłek i poświęciliście jej swój czas….

 

Za to właśnie, w imieniu własnym oraz Mastenarium, chcemy wszystkim uczestnikom serdecznie podziękować za podjęcie walki w naszym konkursie! Ostatecznie, wspólnie z Mastenarium zdecydowaliśmy, że zwycięzcą nie zostanie jedna osoba… ale nagrodzimy, aż trzy osoby! Poznajcie nowych adeptów wiedźmińskiego cechu!

 

Szkoła Wilka – Małgorzata Krzyżanowska

Szkoła Gryfa – Grzegorz Marczyk

Szkoła Niedźwiedzia – Kamil Wiekiera

 

13334587_294451434226813_2037226132_o